Nálepka „Made in China“ je dnes v USA v nemilosti a prejavuje sa to aj v tom, odkiaľ a kam smerujú tovary po celom svete. Ľudia totiž neprestanú nakupovať bežné výrobky len preto, že USA a Čína sú v obchodnej vojne a predbiehajú sa, kto dá vyššie clá na väčší objem dovezených tovarov od toho druhého. Ekonómovia japonskej investičnej banky Nomura tvrdia, že dovozcovia do USA a Číny sa už postupne orientujú na výrobcov z iných krajín, aby sa vyhli vysokým clám.
Podľa ich odhadov klesol dovoz z Číny do USA o 0,3 % HDP a naopak z USA do Číny o 0,5 % HDP. Keďže ide o dve najväčšie svetové ekonomiky, tak aj takýto relatívne malý pokles znamená veľký objem. Taký, že pre Vietnam, ktorý sa zdá byť jedným z víťazov tejto obchodnej vojny, to znamená zvýšenie exportu do USA o 7,9 % jeho HDP. Nárast na úrovni jedného až dvoch percent svojho HDP zaznamenali aj Taiwan, Čile, Malajzia, Argentína či Hong Kong.
Aj keď sú dovozcovia do USA alebo Číny ochotní časť uvalených ciel akceptovať a pretaviť ich do cien tovarov, radšej si hľadajú dodávateľov v krajinách s nižšími alebo žiadnymi clami.. Otvára to nové možnosti pre investorov? Do celej situácie totiž zasahuje viacero okolností, a preto je opatrnosť na mieste. Celkový ekonomický dopad ciel medzi dvojicou najväčších ekonomík bude totiž negatívny. Aj na krajiny ako Taiwan alebo Čile, ktorých export vďaka tomu narastie.
Dobre to vidieť aj na akciových trhoch. Svetové ekonomické fórum odhaduje, že plánované zvýšenie ciel na dovoz čínskych tovarov do USA sa totiž podľa neho prejaví na náraste exportu z EÚ o 71 miliárd dolárov. Čo je celosvetovo najviac. Napriek tomu nevidieť žiadnu rely na európskych akciových indexoch. Podobne je na tom Japonsko, ktoré nahradí ďalších zhruba 24 miliárd dolárov z obchodu medzi bojujúcimi veľmocami.
Investori, ktorí by chceli túto situáciu využiť, sa môžu pozrieť na akcie dodávateľov súčiastok do mobilných telefónov, nábytku, polovodičov či integrovaných obvodov. Z komodít sú to zase producenti sójových bôbov a medenej rudy.
Takáto špekulatívna investícia však nie je vhodná pre klientov, ktorí investujú pravidelne, dlhodobo a využívajú na to podielové fondy a iné sporiace produkty. Aj pri tejto obchodnej vojne pre nich platí to, že pri poklese hodnoty ich fondov nakupujú lacnejšie a zarobia na konci viac. Nemusia teda panikáriť, práve naopak, vďaka Trumpovým príspevkom na Twitteri sa môžu ich úspory lepšie zhodnotiť.